woensdag 19 maart 2008

Rascha Peper


Ik hou erg van de romans van Rascha Peper die buitengewoon meeslepend zijn en vaak een onderwerp uitdiepen waar ik niets vanaf weet, zoals professioneel zandkastelen bouwen in Een Spaans Hondje, of schelpen verzamelen in Rico´s vleugels. Daarom was ik gisteren erg benieuwd naar het gesprek tussen haar en Bram Bakker, georganiseerd door boekhandel Bloemendaal. Van een echt gesprek was echter nauwelijks sprake, Rascha stak van wal over haar nieuwste boek Vingers van marsepein en werd daarbij nauwelijks in de rede gevallen of bijgestuurd door Bram Bakker. Aangezien nog weinig mensen in de zaal deze nieuwe roman gelezen hadden (ik ook niet!) en het boek kennelijk een ontknoping bevat die zowel Peper als Bakker liever niet wilden prijsgeven vertelde Rascha voornamelijk over haar fascinatie voor de hoofdpersoon van het boek, de 18e eeuwse anatoom Frederik Ruysch. Aangezien ze nogal breedsprakig is waren de eerste drie kwartier tot de pauze snel om en weinig verrassend. Pas na de pauze werd het wat interessanter toen het publiek vragen mocht stellen. Rascha vertelde dat ze van de Russische schrijvers houdt en is gaan schrijven omdat ze, al pratende, vaak het idee heeft toch niet goed begrepen te worden. Met schrijven kun je alles nog eens laten bezinken en herkauwen en dan heb je dat probleem niet.
Mijn belangstelling werd pas echt gewekt door een meisje uit de zaal dat heel enthousiast vertelde dat ze zo geïntrigeerd was door de monnik uit Een Spaans hondje die al tientallen jaren bouwt aan een kathedraal, zonder geld en zonder duidelijk plan. Deze kathedraal gaat zij van de zomer bezoeken. Ik zou zo mee willen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten