zaterdag 4 september 2010

Oma vertelt

Heel vaag kan ik het me nog herinneren van vroeger: als het winter werd moest je een gebreide onderbroek aan over je gewone onderbroek, kriebelig maar lekker warm. Lange broeken waren in mijn jeugd nog geen gemeengoed voor vrouwen (ik ben ongeveer 100) en maillots ook niet. Ik weet tenminste nog wel dat ik lange kousen droeg aan een jarretelgordeltje (en nee, daar was niets sexy's aan).
In een bijlage van Libelle over breien en haken uit 1950 lees ik dit: De gebreide kousenbroek, hier minder bekend, vindt elders zijn toepassing voor sportieve doeleinden en zal zeker ook welkom zijn in ons natte klimaat. Verder tipt Libelle dat de kousenbroek, mits gebreid in een gedekte tint, ook gedragen kan worden bij een sportieve rok.
Dit brengt dan meteen weer herinneringen boven aan afzakkende maillots en 'palingen' om je enkels.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten