zondag 21 februari 2016

Sketchcrawl

Sinds ik weer aan het tekenen ben valt het me op hoeveel mensen daar ook mee bezig zijn. Er zijn vele facebookgroepen actief, allemaal tekenaars die hun werk willen laten zien of samen willen komen om te tekenen, een zogenaamde sketchcrawl.
Vandaag kwam er een groepje samen in Amsterdam. Aan een lange tafel in restaurant Loetje stalden zo'n elf dames papier en potloden voor zich uit tussen de kopjes koffie en thee. Schetsboeken werden doorgegeven en bewonderd en informatie werd uitgewisseld. 'Ik heb dit boek zelf gebonden en dacht, ik doe er allerlei verschillend papier in, maar nu vind ik dit bamboepapier eigenlijk helemaal niet lekker om te schilderen. En dat grijze papier vind ik nu eigenlijk ook niet meer zo leuk. Ik wil alleen nog maar wit.' Begrijpend geknik aan de andere kant van de tafel. Het grote formaat boek van een van de dames oogst bewondering. 'Ja, het is wel een mooi formaat, maar het is erg zwaar om mee te nemen en ook niet fijn als je staat te tekenen en je moet het de hele tijd vasthouden.' De andere dames knikken instemmend.
Een andere vrouw zegt: 'Ik hoop dat ik vandaag mijn boekje vol krijg, want dan kan ik lekker weer aan een nieuwe beginnen'. Ook dat snappen ze allemaal. En dan gaat iedereen aan de slag. In zijn zelfgebonden, iets te grote, of bijna volle schetsboek. Lekker tekenen, lekker even helemaal weg zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten