zondag 15 september 2013

Cultuurweekend (2)

Weer zo'n dag vol keuzes door een bomvol cultuurweekend.
Na rijp beraad belandde ik in de repetitieruimte van Alberdingk Thijm (een Rederijkerskamer! Wat was dat ook alweer?) waar ik warm welkom werd geheten door Hein Kruijver. Hier werd de eenakter Post gespeeld, een stuk met alleen maar doden, hoe ongevaarlijk het onderwerp ook lijkt. Grappig gedaan, de hoofdpersonen sleepten een triplex plaat 'bloed' met zich mee om zich daar vervolgens op te werpen. Ook erg leuk om eventjes in zo'n klein theatertje te mogen zijn.
Daarna door naar de Philharmonie waar Frenk van der Linden nog opvallend fris (sinds gisteren vijf uur de hele nacht door) zijn interviews afnam. Ik viel midden in een chaotisch maar grappig gesprek met Dorine Hermans, schrijfster van onder andere boeken over het koningshuis. Ze bekende dat ze eigenlijk helemaal niet van schrijven hield. Haar passie (dat was steeds het onderwerp waar Frenk het met zijn gasten over had) was oude mevrouwtjes of dames. Ik weet het niet precies want ik miste het begin, maar Dorine was zo lyrisch over haar onderwerp dat ze zichzelf steeds in de rede viel. De volgende gasten, Alexander Rinnooy Kan en Jort Kelder, waren weer dol op respectievelijk korte verhalen en de Eerste Wereldoorlog, weer heel andere koek. Het is wel een erg leuke formule: 23 minuten iemand interviewen, even pauze en dan weer een totaal andere gast, ik had bijna spijt dat ik er vannacht niet bij was.
In de Toneelschuur presenteerden Steven de Jong en Annelies Hullebusch hun ideeën over het aanstaande Bomansstuk, in december te zien, dat wordt wel wat.
En als slot pikte ik nog een rondleiding achter de schermen mee in de Philharmonie (veel gangen, veel kleedkamers, laadruimtes en liften) altijd leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten