vrijdag 20 september 2013

Poetry Slam

Een Poetry Slam, wat zou het zijn? Op de een of andere manier dacht ik altijd aan dichters met bokshandschoenen aan in een boksring. Of wie het hardst, tegen elkaar in, zijn gedicht kon voordragen. Nou, zo was het dus niet. Gisteren in de bieb vond de voorronde plaats van het NK Poetry Slam en dat ging er toch redelijk voorzichtig aan toe. De zeven deelnemers mochten eerst twee rondes een paar minuten hun werk voordragen waarna de punten van de jury werden geteld en de strijd verder ging tussen Robin Veen en Sannemaj Betten. Uiteindelijk kwamen ze praktisch gelijk uit de strijd maar besliste de jury dat Sannemaj (18 jaar!) won vanwege haar presentatie. Zij was ook mijn favoriet, een mooie stem, een wat theatrale voordracht en de enige die alles uit haar hoofd deed, wat bij mij een soort theatergevoel opriep. (Alhoewel ik me ook wel kon vinden in de opmerking van Cestmir Bergsma, de dichter uit Enschede, dat een echte dichter voorleest uit zijn notitieboekje).
Aardig was het ook om het oordeel van de jury te horen, streng maar opbouwend, met tips hoe verder te gaan.
Op de foto Joshua Baumgarten, de energieke en enthousiaste host van deze avond, tossend met de twee eindstrijders, de jury op de achtergrond.


1 opmerking: