maandag 6 oktober 2014

IVN Paddestoelendag

Het was behoorlijk druk bij Elswout gisteren, er stonden zelfs een paar verkeersregelaars. Dit alles voor de paddestoelendag die IVN organiseerde. Er was een diapresentatie over paddestoelen, je kon met een excursie mee en voor kinderen was er van alles te knutselen.
Leuk om eens met een gids mee te lopen die wat van paddestoelen weet. Zelf dacht ik dat er weinig te zien zou zijn omdat het zo droog was de afgelopen dagen maar dat was niet zo. We zagen wel twintig soorten, van groot, de tonderzwam van zo'n 30 centimeter, tot iets piepkleins wat blauwkoperen huppelepup heette. Ik weet nu dat je een spiegeltje mee moet nemen als je op paddestoelenjacht gaat om makkelijk onder de hoed te kijken en dat een loepje ook handig is. Sommige soorten kende ik natuurlijk alláng bijvoorbeeld het elfenbankje. Maar dat dat oranje spikkeltje op een dooie tak een meniezwam is, dat wist ik niet. En de inktzwam of de gekraagde aardster zou ik nou nooit herkennen als zijnde een paddestoel.
In de diapresentatie leerde ik dat je de paddestoel kunt herkennen aan wel of geen steel, heeft het onder de hoed plaatjes of gaatjes en niet in het minst belangrijk: bij welke boom in de buurt groeit je vangst?
Interessant allemaal. Mocht je het gemist hebben: de volgende paddestoelendag is op 19 oktober bij Linnaeushof.
Gekraagde aardster
 Inktzwam
Koraalzwam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten