zondag 23 maart 2014

The Grand Budapest Hotel

Perfect. The Grand Budapest Hotel is een pareltje van een film. Het verhaal, de decors en interieurs, de camerastandpunten, de humor, het is allemaal in een stijl die mij buitengewoon bevalt. Rustige symmetrische opnamestandpunten die doordat ze vaak wat bizar zijn niet saai worden. De kitscherige aankleding, de soms wat mierzoete kleurtjes, geweldig. Ook de sterrencast is grote klasse, hoewel ik de meeste nauwelijks of niet herkende (Jeff Goldblum als de notaris bijvoorbeeld en Harvey Keitel herkende ik alleen aan zijn stem).
Nog eventjes het verhaal: oude man vertelt aan een schrijver wat het Grand Budapest Hotel voor hem betekend heeft. Als jonge 'lobbyboy' beleefde hij fantastische avonturen met de flamboyante conciƫrge Mr. Gustave (Ralph Fiennes) die als erfgenaam van een rijke hotelgaste haar moordlustige zoon achter zich aan krijgt. Genoeg voor een film vol vaart en spitsvondigheden.
Enige kleine minpuntje: de oude en de jonge versie van de lobbyboy lijken in geen enkel opzicht op elkaar, toch niet helemaal perfect dus.
Van dezelfde regisseur zag ik Moonrise Kingdom, ook al zo'n topper.

1 opmerking:

  1. Grappig, ik ga er volgende week naar toe. Hoop, dattie dan nog wel draait!
    In de Filmschuur dan...

    BeantwoordenVerwijderen