zondag 11 september 2016

Andriessen piano's

De enige piano waar ik ooit bij in de buurt kom is die waar onze dirigente op tingelt tijdens de repetitie, dus ik zou nooit op het idee komen om pianohandel Andriessen te bezoeken. Maar nu was het monumentendag en daar deden zij ook aan mee, dus hup, naar de Botermarkt. Qua monument zijn vooral de piano's zelf van belang las ik ergens.
Ik kwam in een grote lichte ruimte waar prachtige vleugels en piano's stonden, sommigen speelklaar, anderen zonder toetsen. Aangrenzend twee werkplaatsen met kasten met laatjes vol speciale apparatuur en gereedschap. Een vriendelijke jongeman vertelde mij dat er een speciale opleiding pianoreparateur bestaat, ik had geen idee... Je leert dan ook stemmen (logisch natuurlijk). Pianostemmer is een beroep dat snel vergrijst vertelde hij, dus wel handig dat er een nieuwe lichting stemmers aankomt. Verder zullen ze bij Andriessen de piano liefst niet repareren maar eerder restaureren begreep ik dus hier worden de betere merken aangeboden.
Toen ik nog even ronddwaalde tussen de Bechsteins en Bösendorfers viel me de kunst op aan de muren. Geitenkoppen en een enkele koeienschets. De eigenaar vertelde me dat die gemaakt waren door zijn vrouw, 'ze heeft een hele veestapel gemaakt' zei hij, 'geschilderd op blokken hout'. Er ging me een lichtje op, dat had ik al eerder in de Vishal gezien, een werk van Gemma van Poppelen. Alles grijpt ineen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten