zondag 15 maart 2015

Boekenbal voor lezers

De kaartverkoop leek eventjes dramatisch deze week voor het Boekenbal voor Lezers, maar gisteren waren de zalen van de Lichtfabriek toch goed gevuld. Zelf stond ik zaalwacht te spelen in het Energiehuis maar kon af en toe wel weg piepen om even verder een kijkje te nemen. De opening duurde nogal, Paul Breitner had een ironisch bedoelde speech die niet door iedereen werd gewaardeerd en de verdere openingshandelingen heb ik gemist omdat ik weer op mijn post moest zijn. Later op de avond zag ik nog even Steef de Jong met zijn Ludwig en ik weet nu ook dat Gerrie Hondius speciale zandtekenschoenen draagt. De zandtekeningen die zij maakte terwijl Gustaaf Peek zijn werk voorlas vielen zeer in de smaak volgens mij.
Mijn eigen ontdekkingen van deze avond waren twee dichters: de nog jonge Lieke Marsman met licht absurde teksten en de Vlaamse Delphine Lecompte. Zij oogt als een merkwaardig Chineesje met steil gitzwart haar en wijd uit elkaar staande bolle ogen. Haar begeleider, die tevens haar geliefde blijkt te zijn is ruim veertig jaar ouder en babbelt er op los als ze in de nog lege zaal arriveren. Hij vertelt dat Delphine blij is dat ze vroeg mag beginnen omdat er iemand is uitgevallen. Nu kunnen ze vroeg naar hun bed & breakfast in de Haarlemse binnenstad. Ook krijgen we te horen hoe vorige optredens verliepen en dat ze gewed hebben hoe dit optreden zal gaan.
Delphine heeft een heel eigen gevoel voor humor blijkt als ze optreedt: 'van mijn anorexia ben ik nu wel af door middel van Toblerone maar van kleptomanie nog niet, dat zult u vanavond nog wel merken.' Ze schrijft dito gedichten.
De avond werd waardig afgesloten door de Kift, zoals altijd enthousiast, alsof niet de zaal al aardig aan het leegstromen was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten