zaterdag 15 augustus 2015

Met de trein

Al kibbelend kwamen ze de trap op van spoor 3. 'Je hebt toch nog die andere OV-kaart' zei ze tegen hem. Hij, een vlotte zestiger, droeg een honkbalpetje en had zijn zonnebril nog op. 'Ja, maar op die kaart heb ik mijn vrijreizendag al opgeladen en als ik daar nu mee incheck verbruik ik die dag al en die wil ik nog bewaren.' Zij zuchtte. Ze had haar schoudertas schuin over haar buik, de reis ging naar Amsterdam en je wist het maar nooit. 'Ik zei toch, je moet altijd op het laatste moment pas vrij reizen op je kaart zetten' berispte ze hem. Hij knikte somber, 'ja, dat zei die vrouw van het loket ook al, maar ja ik had het nu eenmaal al gedaan. Maar daarom wilde ik nu die andere OV-kaart gebruiken, die nog van mijn werk weet je wel, maar nu geeft ie weer aan dat ik niet heb ingecheckt.' 'Je hebt toch meereizen met korting gedaan?' zei de vrouw, 'ik zag het zelf.' 'Ja, maar toen ik ging inchecken zei die weer dat er niet genoeg saldo op stond. Ik snap er niks van.' De man keek moeilijk en zijn blik klaarde op toen hij een NS-beambte aan zag komen. Hij snelde op de man af en deed zijn verhaal. De NS-man maakte meelevende geluidjes. In de verte kwam de trein aanrijden. 'Ik weet het eigenlijk ook niet' zei de NS-er want ik ben machinist.' Ja, daar hadden ze nu niks aan. 'Maar daar komt de conducteur' ontdekte hij, 'vraagt u het maar even aan hem.' De man ratelde snel zijn verhaal weer af, de trein stond inmiddels al voor het perron. 'En we moeten met déze trein mee' besloot hij, enige druk uitoefenend op de conducteur. Die hield de pas tegen een apparaatje. 'Ik zie het al' zei hij, 'u had na het opladen van de korting nóg een keer uw pas tegen het scherm moeten houden. Nou bent u niet ingecheckt. Maar weet u wat', hij kreeg een samenzweerderige blik in zijn ogen, 'gaat u hier maar beneden zitten, daar heb ik al gecontroleerd.' Het stel stapte in. Je zag haar denken: zie je wel, het kan bést wel simpel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten