zondag 28 januari 2007

Ted Dobson

Ted Dobson fotografeerde in 1973 verschillende families, waarschijnlijk vrienden en bekenden, de meeste wonend in Haarlem. In 1979 fotografeert hij ze nogmaals. Misschien heeft hij het plan om hier een regelmatige herhaling van te maken. Maar dan verhuist hij zelf naar Nicaragua en duurt het tot 1996 voor er weer een serie foto's komt. Daarna komt geen er vervolg, Ted Dobson overlijdt. Piet van Leeuwen besluit de serie af te ronden en maakt van alle personen de laatste foto's.
Hier een foto van het echtpaar van Dijk in 1973, zo te zien een alternatief gezinnetje, houten vloer, PSP poster aan de muur, de kinderen zijn nog klein.

En hier het echtpaar in 2006:

De kinderen zijn uitgevlogen, de inrichting is degelijker geworden, het echtpaar 33 jaar ouder en nog steeds bij elkaar. Een heel leven geleefd.

De tentoonstelling is te zien in de SBK in Haarlem tot en met 24 februari. Ga beslist eens kijken want het is echt fascinerend om te zien hoe mensen groeien, ouder worden, families zich opsplitsen en verder gaan. Ik hou erg van 'toen en nu' foto's en kwam hier helemaal aan mijn trekken. Eigenlijk gaat het over het leven, de levensloop: als je jong bent lijkt het onbestaanbaar dat jij zelf eens oud zult zijn, maar deze foto's bewijzen dat het onherroepelijk gebeurt.

2 opmerkingen:

  1. Desde Nicaragua..Ticuantepe Ted me tomo una foto...me gustaria tenerla..El decia que la foto era muy linda.Desde su punto de vista artistico.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Me acuerdo que esa foto la expusieron en Managua.Sin embargo no me dieron la copia y no se como obtenerla pq donde el vivia la quinta fue vendida.Es una Lastima.

    BeantwoordenVerwijderen