donderdag 5 juni 2008

Schalkwijk

Kijk, deze kaart is nog van mijn opa geweest.

Eigenlijk ìs deze kaart mijn opa. Hij is hier geboren en heeft er het grootste deel van zijn leven gewoond en gewerkt. Hij was veehouder op Oud-Schalkwijk. Hij heeft deze kaart waarschijnlijk niet veel nodig gehad. Hij kende de omgeving vast wel op zijn duimpje. Ik mocht wel eens met hem mee, achterop de fiets, als hij sluisjes in de sloten ging openzetten of dichtdoen. Op zondag ging hij naar de Spaarnekerk, en daarna zaken doen in café De Gedienstige Boer.
Denk je eens in, er was nog geen flat gebouwd. Je kon over de weilanden naar de Hannie Schaftstraat kijken. Er was nauwelijks verkeer, af en toe een trekker, een kar met een paard of de vrachtwagen van de melkfabriek. Je hoorde alleen koeien loeien, rinkelende melkbussen en het geluid van klompen. Af en toe een geurvlaag van verse koeienmest of gemaaid gras.
Soms wou ik dat ik eerder geboren was.
Maar ja, dan was ik nu alweer dood geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten