zaterdag 1 december 2012

Fifties Fashion

Mooie tentoonstelling in het Gemeentemuseum, Den Haag: Fabulous Fifties - Fabulous Fashion. Bij binnenkomst stuit je meteen op een aantal snoepkleurige avondjaponnen van tule, het woord japon is hier beslist op zijn plaats. Fijn detail is dat je via ronde spiegels op de grond kunt zien hoeveel lagen tule er nog onder de rok verborgen zitten. De mode van de jaren vijftig is vooral elegant met ingenieuze coupenaadjes en veel kleine plooitjes. Opvallend is dat er veel omgekleed werd op een dag. Zo had je een dagjurk, een middagjapon, een huispyjama of een avondjurk. Op de foto zelfs een namiddagjapon.
Nieuw voor mij was het begrip cocktailschortje, een wuftere variant van het werkschort om de cocktailjapon te beschermen tegen, neem ik aan, martinivlekken.
Door de opkomst van de televisie en tijdschriften kon mode verspreid worden. Couture was onbetaalbaar voor de gewone vrouw, confectiemode nog duur, dus er werd veel zelf gemaakt met behulp van knippatronen, ook te zien op de expositie. Ook van de typische jaren vijftig prints die op dit moment een revival meemaken zie je mooie voorbeelden.
Op drie televisieschermen, fraai vormgegeven in een opgeblazen foto van een jaren 50 huiskamer met ouderwets tv toestel, spelen filmpjes met items uit die tijd. Nog zo'n leuk detail: de gordijnen die als een soort echo geprint zijn met dezelfde bloemenmotieven als de modellen dragen.
Typisch een 'O ja weet je nog Nel' tentoonstelling. Bij de babydolls hoor je uitroepen: die had ik ook! en bij de Rock & Rollkleding gaat er geheid iemand spontaan de twist doen. Bij de badpakken had ik het zelf: ik herinnerde mij ineens het katoenen badpakje uit mijn jeugd met een gesmockt lijfje en een aangerimpeld rokje, compleet met schurend zand.
De tentoonstelling is nog te zien tot en met 3 februari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten