woensdag 15 mei 2013

Top 40

Voor het eerst sinds lange tijd kreeg ik weer eens een Top 40 onder ogen. De wekelijkse lijst met de bestverkochte platen die vroeger synoniem was met Radio Veronica. Elke zaterdag lag er weer een nieuwe klaar bij de platenzaak en zaterdagmiddag werden alle veertig nummers gedraaid. Ik heb ze nog even verzameld (ik ken mensen die dat nog steeds doen en ze ook allemaal bewaard hebben...).
Frappant is dat de lay-out in al die jaren nauwelijks veranderd is. In mijn herinnering zag de Top 40 er vroeger ook zo uit: glanzend wit papier met zwarte en rode tekst, zelfs de alarmschijf blijkt nog te bestaan en ook de stipnotering. Vroeger was het alleen één blaadje met achterop de tipparade, tegenwoordig is het een uitklapflyer met ook een album- en een filmlijst.
In tegenstelling tot vroeger ken ik nu bijna geen enkel nummer meer, behalve natuurlijk Birds van Anouk. Dat prachtige melancholische nummer dat gisteren tot de finale wist door te dringen van het Songfestival. Het is gezakt van nummer 24 naar 29.

1 opmerking:

  1. In mijn Top-40-jaren (bijna de hele jaren tachtig)was het de vrijdagmiddag. Ik kende die lijst nagenoeg uit mijn hoofd. Zegt me nu heel weinig. Grappig dat die lay-out vrijwel hetzelfde is gebleven, inderdaad. Om niet te zeggen: ongelooflijk eigenlijk. Het 'gedrukte exemplaar' is trouwens wel even weggeweest, zie ik nu op wiki. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Top_40

    BeantwoordenVerwijderen