vrijdag 7 maart 2014

Kenau de opera

Mylou Frencken als Kenau. Ik zou het zelf niet zo gauw verzinnen maar de blonde vrouw met de liefelijke uitstraling speelde haar rol met verve. Gisteren in de Lichtfabriek was de première van Kenau de Opera, een project van Zangstudio Haarlem. Het toneel was opgesteld als catwalk, handig, vond mijn vriendin M., dan kan iedereen degene zien waarvoor hij komt, doelend op het grote koor van Haarlemmers dat meezong. De tekst was niet allemaal even goed te verstaan, maar het was wel duidelijk dat Kenau een vrouwenvendel wilde organiseren om daarmee te strijden tegen de Spanjaarden. Dat gaat haar in eerste instantie goed af, vooral de scène dat de vrouwen zich wapenen met emmers en pannen, geeft goed de illusie weer van kokende pek van de torentransen smijten. Het Kenaulied, dat mijn eigen koor ook zingt, maar dan een stuk eenvoudiger, werd erg mooi uitgevoerd.
Verder gedenkwaardig: de muziek en de vele geluidseffecten, het fanatieke gezicht van de dirigente die zich geweldig inleefde en de vrouw in het koor die een dikke sigaar 'opstak' zodat, zoals ze ons later vertelde: men snapt dat ik een man ben, want ik zing mee met de mannenpartijen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten