woensdag 15 maart 2017

Onderweg

Een griepje en geen biebboeken meer, dat is niet fijn. Gelukkig is daar mijn plankje blijvers. Ik heb vandaag Onderweg herlezen, van Hilma Wolitzer, uitstekend geschikt voor de herstellende patiënt. De 26 jarige Linda is net zes weken getrouwd of ze wordt weduwe. Haar man laat haar achter met een auto die ze nauwelijks kan besturen en met zijn twaalfjarige dochter Robin. Ze besluit haar baantje als dansleraar op te zeggen en Robin naar haar familie aan de andere kant van de Verenigde Staten te brengen. Robin is een dwarse puber die op geen enkele manier aan Linda tegemoet komt. Om en om krijg je een kijkje in het hoofd van één van de twee zodat de verschillen tussen hen extra uitvergroot worden. Onderweg ontdekt Linda ook nog dat zwanger is en raken ze in contact met een aantrekkelijke lifter, enfin, het is een heerlijk meeslepend verhaal dat ik weer met veel plezier heb gelezen.
Het boek is in 1980 geschreven en op de achterflap prijkt Wolitzers foto, een aardige jonge vrouw met een hoofd vol krullen. Ik ben verbijsterd als ik lees dat ze in 1930 is geboren, ouder dan mijn ouders is en misschien wel niet meer in leven nu? Het boek is eigentijds en vitaal, het enige gedateerde eraan is de term 'flitsblokjes' en natuurlijk het feit dat de hele digitale revolutie nog niet heeft plaatsgevonden. Bestaat tijd eigenlijk wel vraag ik me wel eens af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten