dinsdag 17 april 2007

Pimpelmees

Een paar jaar geleden zag ik dat mijn buurman inwoning had in zijn nestkastje. Af en aan werd er gevlogen, het zag er reuze gezellig uit. Dat wilde ik ook, dus hop naar de dierenwinkel om ook zo’n kastje te kopen. "Leuk voor Dora" zei mijn zoon nuchter toen ik thuiskwam en toen realiseerde ik me dat we ook een kat hadden. Dora kreeg een belletje om, maar eigenlijk verwachtte ik al geen bewoning meer in ons kastje. Tot we ineens op een warme lentedag zagen dat ook wij nieuwe buurtjes hadden gekregen! Een meter boven het droogrek werd druk gewerkt aan de inrichting. Na verloop van tijd hoorden we zacht gepiep. De jonkies waren kennelijk uit hun ei gekropen. De ouders vlogen voortduren aan met hapjes, het getjilp werd met de dag luider. Geloof me, het is doodvermoeiend om pimpelmeesouder te zijn! Ik had gelezen dat de jongen meestal op een ochtend het nest verlaten, en dan nooit meer terugkeren. Fascinerend, want ze hebben dan nog nooit geoefend met vliegen. Ze hebben helaas niet op mij gewacht, maar zijn laat in de ochtend vertrokken. Het was ineens heel eenzaam in de tuin, ik had er bijna een lege-nest-gevoel van!
Maar gisteren zag ik weer belangstelling voor het kastje. Een pimpelmees kwam uitgebreid controleren of het nog niet bewoond was en of het dak nog in goede staat was.
Ik hoop dat ze weer komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten