donderdag 7 april 2011

Vacantiegroeten (2)

Ik heb het vacantiealbum helemaal doorgeplozen. Het is verbazend waar al dat bibliotheekpersoneel begin vorige eeuw al naar op vakantie ging. Mijn eigen familie ging pas voor het eerst op vakantie in de jaren vijftig, met de reisvereniging. En dan waren zij er al vroeg bij, voor de werkende klasse. Maar deze bibliothecarissen en -resses trokken al naar Cannes (1927), Londen (1928), Tanger (1928) en Parijs (1930). (Hoe komen ze toch aan dat stoffige imago vraag je je af). Hieruit blijkt wel dat bibliotheekpersoneel in die tijd uit de gegoede klasse kwam. Welgestelde dames wilden graag goed doen (en hadden daar tijd voor) en het volk ontwikkelen.
Juffrouw Veltman was één van die reislustige bibliothecaresses: "De volgende week ga ik de Stadsbibl. van Helsinki bezoeken…". (Helsinki! 1925!)
Eerlijkheidshalve moet ik vermelden dat ze ook vaak op Texel kwam.
En in Zandvoort.

1 opmerking:

  1. Inderdaad verbazingwekkend, en leuk, zulke pioniers!
    W.b. dat stoffige imago, ik vraag het me ook af. Ik had dat vooroordeel ook [ahum, sorry!]), misschien dat de vooroordelende mensen zelf thuis stoffige boeken hebben liggen? Maar 't klopt niet [heb ik het bij deze weer goed gemaakt?]. De huidige biebs zien er ook verre van stoffig uit, in onze stad wil-ie heel modern zijn en dat is aardig gelukt.
    Ik ben toevallig net de biografie van Annie MG Schmidt aan het lezen, een kleurrijk persoon, die ook in een bibliotheek heeft gewerkt.

    Leuk, ook, die oude kaart die je laat zien. Jammer dat de postzegel verdwenen is.
    Ik vind 't altijd ook tot nostalgie en melancholie stemmen, zulke ansichtkaarten, vooral ook het idee dat de schrijvers niet meer irl onder ons zijn. En ook wel weer mooi, wat blijkt: wie schrijft, die blijft! :-)

    BeantwoordenVerwijderen