dinsdag 11 oktober 2011

Hou me vast

Erg leuk, deze documentaire over De Dijk. Ik heb ze zeker tien maal gezien in het Patronaat of in het openluchttheater, steevast energieke, bijna hartstochtelijke optredens, maar toen de concerten keer op keer uitverkocht waren en je alleen nog maar klem zat tussen de hossende mensen ben ik afgehaakt, niettemin ben en blijf ik fan.
Als openingsscène zie je Huub van der Lubbe op de fiets, tas op het stuur, wind tegen. En je denkt: oh, hij kan fietsen.... Nou ja, de muzikanten van De Dijk blijken gewone mensen te zijn, niks geen sex of drugs bij hun rock and roll, alleen maar een dame op de parkeerplaats die vraagt om naaktmodellen voor haar fotografiestudie maar daar hebben de heren geen belangstelling voor. Verder slechts oude meisjes in het publiek, die steevast vooraan staan.
We krijgen in de film een leuk kijkje achter de schermen: hoe werkt een Nederlandse topband, hoe maken ze hun nummers en hoe gaat dat in zijn werk zo'n optreden. Dan neemt hun carrière een wending: Solomon Burke toont interesse in samenwerking met De Dijk en dat geeft allerlei nieuwe perspectieven. Solomon Burke! Ik heb hem nog gezien (klik hier), een onvergetelijk concert.
Helaas, de afloop is bekend: op de dag dat Burke overkomt om voor het eerst op te treden met De Dijk overlijdt hij in het vliegtuig. Weg dromen. Volgende shot in de film: de auto van De Dijk in Abcoude, het leven gaat door.
Erg interessante film voor de fans en voor mensen die geïnteresseerd zijn in De Dijk of in muziek. Het enige wat ik mis in de film is even aandacht voor de blonde regeltante Jantien, ze organiseert van alles, is veel zijdelings in beeld, maar je hoort haar nog geen zinnetje zeggen.
Hou me vast - De Dijk, een film van Suzanne Raes, klik hier voor de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten