dinsdag 18 september 2012

Kleren maken de pop


Op zoek naar cultuur in Twente belandden we in het Goors Historisch Museum. Naast de vaste expositie over de textielgeschiedenis van de streek staan door het museum heen vitrines met poppen en hun kleertjes, meest zelfgemaakt, zo te zien uit particuliere verzamelingen. De expositie blinkt niet uit in exclusiviteit of design, maar wel in herkenbaarheid. Ik was nooit een toegewijde poppenmoeder, maar vond het wel leuk om kleertjes te maken en ik herkende warempel patroontjes. Uiteraard van de Barbie waar ik kennelijk toch een soort fascinatie voor heb ontwikkeld, maar ook de jurk voor pop Evalientje (ik denk een project van het weekblad Eva) kwam me zeer bekend voor. Waarschijnlijk niet voor te stellen voor de kinderen van nu dat hun oma´s vroeger eerst een patroon helemaal moesten uittekenen om dat vervolgens uit een lapje stof te knippen en in elkaar te naaien, voordat een pop eindelijk een jurkje aankon. Die patroontjes en lapjes liggen ook op de expositie, al die tijd bewaard met het idee: dat maak ik nog wel eens af..... Enfin, nu ligt het in een museum, zo zie je maar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten