woensdag 21 januari 2009

Postcrossing

Voor liefhebbers van snailmail, oftewel slakkenpost is er nu Postcrossing, een kruising tussen de vakantiekaart en de kettingbrief. Je staat versteld hoeveel mensen het nog leuk vinden om een kaartje te ontvangen nu er nauwelijks nog vakantiekaarten worden verstuurd en de kerstkaart ook al aan belangstelling inboet. Bij postcrossing maak je een profiel aan, je vertelt iets over jezelf, je hobby's en eventueel wat voor ansichtkaarten je zou willen ontvangen. Als je zelf een kaart wilt versturen krijg je een adres van een willekeurige postcrosser ergens ter wereld en die ga je verblijden met een kaartje. Als je dat hebt gedaan gaat jouw adres in de tombola van de postcrossing en krijg jij op jouw beurt van iemand een kaartje. Dus, in tegenstelling tot de kettingbrief waarbij ik altijd teleurgesteld werd omdat het gros van de mensen niet meedeed en ik helemáál niet de beloofde 324 kaarten uit het hele land kreeg, maar slechts een handjevol, krijg je nu ongeveer evenveel kaarten thuis als je verstuurt. Oók leuk voor de postzegelverzamelaar!
Ik doe nu een half jaartje mee en ik vind het een geweldige uitvinding. Alleen al te merken dat ik niet de enige ben met een postverslaving! Bovendien zit de website erg goed in elkaar, met landkaartjes, statistiekjes, overzichten van gestuurde en ontvangen kaarten enzovoort. Ik merk dat ik het zelfs nog leuker vind om een kaart uit te zoeken om weg te sturen dan om er een te krijgen. Hoe specialer de wensen hoe leuker de uitdaging om daaraan te voldoen. De ontvanger registreert de kaart en kan dan een berichtje mailen aan de afzender.
Voor postcrossers zonder speciale voorkeur vind ik dit altijd wel een leuke, typisch Hollandse kaart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten