dinsdag 1 maart 2011

Schalkwijk

In 1966 was ik tien en verhuisden wij naar Schalkwijk, de Haarlemse nieuwbouwwijk. Ik vond het vreselijk, klemde me ongeveer aan de deurpost vast, maar het was onontkoombaar. Omdat ik persé op mijn oude school in Haarlem-Noord wilde blijven en later naar het Mendel ben gegaan ben ik ook nooit zo geaard in Schalkwijk. Niettemin was het leuk om de tentoonstelling in het ABC: 'Stad naast de stad?! Schalkwijk te kijk' te zien, een expositie over 50 jaar Schalkwijk. Aan de hand van foto's, filmpjes en plakboeken krijg je een idee van de ontwikkeling die Schalkwijk doormaakte.
Plakboeken? Jazeker, en niet zomaar twee of drie, maar mevrouw de Nobel heeft wel 37 (zevenendertig!) plakboeken volgeplakt met knipsels over Schalkwijk. Om helemaal blij van te worden zo iemand. Ze kwam zelf in de jaren zestig in de Denemarkenstraat wonen en knipte werkelijk alles over Schalkwijk uit, artikelen over de eerste winkels, de eerste bewoners, perikelen over ondeugdelijk spaanplaat, Sinterklaasintochten, de opening van de bibliotheek, een kind uit het water gered, scooterongeluk op een kruispunt, wijkagenten, het winkelcentrum, de overkapping van het winkelcentrum (jaren daarna), en ga zo maar door, zelfs mijn eigen oom Olof is door haar te boek gesteld. Eigenlijk de geschiedenis van Schalkwijk van dag tot dag.
Iedere wijk verdient een mevrouw de Nobel!
Laatste nieuws: de plakboeken zullen worden bewaard in het Noord-Hollands Archief en zelfs van pagina tot pagina worden gescand zodat iedereen er kennis van kan nemen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten