donderdag 15 maart 2012

Haarlemse dichtknijper

Het zal 2005 of 2006 geweest zijn, de enige keer voor zover ik weet dat de bibliotheek het startpunt was voor de Haarlemse Dichtlijn. Drie truttige dames traden daar op het binnenplein op met een hilarische act als de poesiealbummeisjes of iets dergelijks. Later in de stad dwaalden dezelfde dames rond als de Haarlemse Knijpermeisjes, gekleed in bijpassende outfit afgezet met knijpers die ze à la de bloemenmeisjes aan terrasbezoekers en dichtlijngangers uitdeelden*).
Eén van die knijpers kom ik nog steeds regelmatig tegen aan mijn waslijn waar hij doet waar hij oorspronkelijk voor bedoeld was. Maar dan moet ik toch steeds weer even terugdenken aan die zonnige, gezellige dag vol met Haarlemse cultuur.
(Op Hemelvaartsdag is het weer zover.....)

*) Kan heel goed zijn dat ik hier in mijn herinnering twee jaargangen van de dichtlijn tot één samensmelt.

1 opmerking: