maandag 12 maart 2012

Pina

Het is de grote mode in filmland: 3D, de driedimensionale film. De Filmschuur doet nu ook mee in de mode en momenteel is hier de dansfilm Pina in 3D te bekijken. Ik ben het er nog niet over eens of het een verbetering is, ik denk eigenlijk dat je fantasie al aanvult wat je nu in het echt ziet, de derde dimensie. Je zou eigenlijk ter vergelijking dezelfde film wel en niet in 3D moeten zien. Dat zou me met Pina een beetje teveel worden. Het is een dansdocumentaire waarin weinig uitleg wordt gegeven. Een aantal mensen vertelt wat Pina voor hun betekend heeft en hoe ze onder haar leiding hebben gedanst. Het vereist nogal wat voorkennis, zo wordt haar achternaam wordt niet eens genoemd, laat staan wat ze precies heeft gedaan. Ook de dansen konden me niet allemaal even erg bekoren, een voorstelling die speelde op een toneel vol met stoelen waarbij de dansers met de ogen dicht ronddwaalden kon me niet erg boeien of een vrouw die kalfslapjes in haar spitzen stopt en vervolgens op een fabrieksterrein ronddanst. Maar een scène in een treincoupé waarin een danseres met knorrende geluiden een kussen te lijf gaat is wel weer komisch. De danseressen hadden bijna voortdurend iets te lange jurken aan waardoor ik me steeds plaatsvervangend zorgen maakte of ze niet zouden struikelen.
Klik hier voor de trailer.
De film gaat dus over Pina Bausch, een choreografe die een paar jaar geleden is overleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten