zondag 28 april 2013

Kermis

Een jaar of wat geleden hoorde ik binnen 24 uur twee maal een mij volkomen onbekend woord: hogatie.
Collega N. (oorspronkelijk uit Tilburg) vertelde dat zij jarenlang in de veronderstelling was dat hogatie de benaming was voor het reuzenrad. Om er nog niet zo lang geleden achter te komen dat het gewoon een soort bijnaam was, afgeleid van: 'Kijk, hóóg gaat ie!'
De volgende dag hoorde ik Kluun (ook Tilburger), praktisch hetzelfde verhaal vertellen. De hogatie is in Tilburg kennelijk een begrip, terwijl ik er nog nooit van gehoord had.
Enfin, de kermis staat er weer, zo kom ik erop. Sommige dingen blijven altijd hetzelfde: touwtje trekken met de kleinkinderen gaat net zoals vroeger met mijn zoons. Een eeuwigheid wachten tot ze hun prijs hebben uitgekozen die eenmaal thuis standaard binnen een kwartier weer kapot is.
Alleen wipte kleindochter wel weer vrolijk uit de draaimolen in plaats van een keel op te zetten omdat ze nog een rondje wilde, zoals jongste zoon vroeger deed.

P.S. Collega N. dacht dat de schrijfwijze hooggaatie is en zij kan het weten...

1 opmerking:

  1. Ik kan bevestigen dat hogatie wel degelijk voor 'reuzenrad' werd gebruikt (Tilburg, eerste helft jaren 60). Wij woonden op de Spoorlaan en zeker jaar stond de hogatie op de kruising Spoorlaan/Heuvelring. Ons moeder: "Hij durft niet in de hogatie."

    BeantwoordenVerwijderen