vrijdag 3 januari 2014

Helpman

Al lezend in Het boek Ont van Anton Valens, dat speelt in de stad Groningen, kwam ik de naam Helpman tegen. Kennelijk een gebied ergens in de stad en in gedachten zag ik een ziekenhuis voor me met helpende mannen  en dacht dat daar misschien de naam van afgeleid zou zijn. Stomtoevallig ontdekte ik in mijn collectie oude ansichten een afbeelding van Helpman en al googelend weet ik nu dat het oorspronkelijk een dorpje was met de naam Heltman en inmiddels is ingelijfd in de stad.

















Wat betreft Het boek Ont, het is een beetje rommelige roman over Isebrand Schut, een net niet afgestudeerd bioloog die juist ontslagen is bij een callcenter. Hij ontmoet Cor Meckering, die bezeten is van het voorvoegsel ont en hem onthaalt op zijn breedvoerige redeneringen: welke betekenis kan ont hebben in woorden als ontdaan, ontmannen, ontluisteren of ontvlammen en wat voor verband hebben woorden met dezelfde klank met elkaar. Naast dit gegeven speelt de club Man & Post een rol, die door Isebrand is opgericht om mannen ertoe te bewegen hun post te openen. Valens heeft een wat omslachtige en gezochte manier van schrijven, zo heeft hij het steeds over de l-hand of r-hand als hij het over de linker- of rechterhand heeft. Best een aardige roman maar op den duur verlang je toch naar iets meer plot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten