maandag 16 juni 2014

Rob Clous

Ik had het natuurlijk al veel eerder gezien, het kunstwerk van Rob Clous dat in Bibliotheek Heemstede hangt. Ik vond het wat kinderlijk en nogal gedateerd, niet heel spectaculair eigenlijk. Tot ik het bordje ontdekte waarop deze tekst staat: 1974 Geschenk van de inwoners, 2002 Gerestaureerd met daarachter de handtekening van Rob Clous. Een collega vertelde dat de vorige directeur niets in het werk zag en het van de wand liet slopen. Het lag flink beschadigd op zolder en toen dat Clous ter ore kwam was hij furieus en bewoog hemel en aarde tot het (na restauratie door hemzelf) weer werd opgehangen. Het is de skyline van Heemstede vertelde dezelfde collega. Ik weet niet of het zo heet maar je herkent inderdaad de kinderboerderij, de watertoren en het kerkje aan het Wilhelminaplein, zwembad Groenendaal en Het Oude Slot. Het werk bestaat uit een stuk of vijf houten panelen, van klein tot een paar meter lang, die nogal hoog aan de muur hangen. En nu ik er meer van weet vind ik het direct veel aantrekkelijker. Zo werkt dat.

2 opmerkingen:

  1. Door een toeval kwam ik dit interessante blog tegen. Wat het reliƫf van Rob Clous betreft, een geschenk van de inwoners van Heemstede dat aanvankelijk een ereplaats kreeg in de hal van het raadhuis, vond ik in de Heemstede-collectie van het Noord-Hollands Archief een tiental knipsels en een foto. Het laatste is een bericht van 5 december 2001 waarin stat dat het panorama na restauratie voor alle Heemstedenaren zichtbaar zal worden aangebracht op de benedenverdieping van de openbare bibliotheek. Ik heb het daar niet teuggezien noch elders in Heemstede en zal bij de mkunstenaar informeren waar het zich thans bevindt. Opgemerkt kan worden dat bij verhuizingen en interne verbouwingen de nodige kunstwerken uit de bibliotheek zijn verdwenen, in het beste geval ergens opgeslagen op de zolder of in een kelder van het raadhuis of bij openbare werken. Ik denk aan de houten panelen met taferelen van kinderboeken door Willem Snitker, een bronzen beeld van J.F.Kennedy, een portretschilderij door An Luthart van de plaatselijke performer en dichter Johan Brouwer, een gipsen borstbeeld van tekenaar en illustrator Jan Wiegman, cadeau gedaan door de weduwe van Wim Jonker.In 1986 schonk Aleid Slingerland een fraai geschilderd portret van Godfried Bomans, dat tot 2018 in de leeszaal van de bibliotheek hing, maar ik tot mijn spijt na de grote interne verbouwing niet meer heb teruggezien. Om positief te eindigen: gelukkig zijn in het gebouw, nu Plein1 geheten, nog aanwezig de zes glas-in;-loodramen uit 1930 alsmede de sculptuur bij de entree van H.A.van den Eijnde. Destijds zijn van het resterend geld van de opgeheven Kring Noord-Holland van de NVB twee beelden aangekocht, 1 van van J.P.Thijsse door Ellen Wolff (dat naar de Stadsbibliotheek Haarlem verhuisde) en 1 bronzen borstbeeld van Godfried Bomans door Wim Jonker, dat ik tot mijn genoegen onlangs terugzag op de bovenverdieping van de Heemsteedse bibliotheek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Intussen vernam ik dat dit panorama is opgeborgen in het kunstdepot, in het souterrain van het raadhuis Heemstede

    BeantwoordenVerwijderen