woensdag 12 november 2014

Holocaust Monument

Het is altijd gek om iets wat je zo vaak op foto's hebt gezien in het echt te zien omdat je nooit de omgeving erbij weet. Zo staat het Holocaust Monument in Berlijn gewoon op een hoek aan een drukke weg en kun je er aan alle kanten in lopen. Het heeft wat weg van een begraafplaats met al die grijze kistachtige blokken. De blokken, op een terrein van 19.000 vierkante meter, worden naar het midden toe groter en er tussendoor lopen golvende paden waardoor de blokken soms boven je uit torenen.
Maakte het indruk op me? Mmmm, ik ergerde me vooral aan een paar rondrennende en schreeuwende kinderen. Tot ik me bedacht dat het misschien wel goed is juist op deze plek, nieuw en onbezorgd leven.
Het monument heet officieel: Denkmal für der Ermordeten Juden Europas en is ontworpen door Peter Eisenman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten