zaterdag 17 januari 2015

Harem

'Heeft u ook boeken over harems?' De jongeman die dat vroeg kon zelf wel een nazaat uit een harem zijn met zijn exotische uiterlijk. De medewerkster achter de balie van de bibliotheek zocht in haar computer. 'Ik vind hier een boek over een Marokkaanse harem, is dat je bedoeling?'. 'Nee, met Marokkanen heb ik niet zoveel, heeft u niks anders?' Hij wipte heen en weer op de ballen van zijn voeten en schoof zijn petje wat naar achteren. De vrouw had iets gevonden en nam hem mee naar de kast. 'Ik ben zelf van Turkse afkomst', zei hij 'en in Turkije is een serie op tv over een harem, een soort Goede Tijden, Slechte Tijden'. De medewerkster haalde een boek uit de kast. Onder een afbeelding van een vrouw met ontbloot bovenlijf stond met grote letters het woord harem. 'Jaja, zoiets zoek ik', zei de jongeman, 'alleen jammer van het plaatje'. 'Boven staat er ook nog iets' zei de vrouw en ze loodste hem mee de trap op. 'Een harem is toch een man met heel veel vrouwen?' vroeg hij voor de zekerheid. 'Ja, zo'n beeld heb ik er ook wel bij antwoordde de vrouw en in een opwelling zei ze 'lijkt het je wat?'. 'Ja, nou! Dat wil iedere man toch wel' glunderde de jongen. 'Maar je moet ze wel allemaal onderhouden hè' zei de vrouw praktisch. 'Nou ja, als je rijk zou zijn...', zei de jongen. Je zag hem al wegdromen. 'Nee, dit boek hoef ik niet, ik neem die andere wel'. 'Succes' riep de vrouw nog met een glimlachje. Met het boek onder zijn arm liep hij weg, zijn tred was veerkrachtig, zijn hoofd in de wolken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten