woensdag 1 april 2009

Genoeg

Toen jaren geleden de Vrekkenkrant voor het eerst verscheen was ik er als de kippen bij om lid te worden. Eindelijk een tijdschrift dat niet de leer verkondigde van meer, meer, meer, maar een blad dat een lans brak voor zuinigheid, spaarzaamheid en hergebruik. Een kolfje naar mijn hand. Niet voor niets werken echtgenoot en ik al zolang we kinderen hebben allebei parttime, wonen we nog steeds in eenvoudige benedenwoning en hebben nooit een auto gehad. Bovendien vind ik het altijd een sport om iets te repareren of van niets iets te maken. Zo’n tijdschrift over spaarzaamheid paste mij helemaal. Jammer dat de media zo smalend deden over ‘die vrekken die hun theezakjes aan de waslijn te drogen hingen’, want het blad stond vol met handige en vooral geestige artikelen van met name Hanneke van Veen en Rob van Eeden, die zichzelf als vrolijke vrekkers niet al te serieus namen. Jaren later was het blad volwassen geworden en toe aan een nieuwe richting. Hanneke en Rob gingen weg, het krantje werd een non-glossy en de inhoud werd wat serieuzer. De naam Vrekkenkrant had zijn werk gedaan en voldoende opzien gebaard en veranderde in Genoeg. Nu zijn we weer een ronde verder en ziet het blad er wat meer non non-glossy uit zeg maar. De inhoud gaat langzamerhand wat de zweefkant uit, niet helemaal mijn kopje thee. Toch blijf ik het tijdschrift trouw, zolang er nog van dit soort stukjes in staan waar ik, hoe tuttig het ook is, helemaal vrolijk van word.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten