zondag 5 april 2009

Minimal music

Vanwege het World Minimal Music Festival werd gisteren in het Orgelpark het stuk van Steve Reich: Four organs opgevoerd, iets speciaals kennelijk, want: op pijporgel…! zoals de aankondiger verheugd vertelde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er alleen maar belandde omdat ik met het dameskoorfanclubje van Klaas Koelewijn mee was, hij is namelijk onze dirigent en bespeelde een van de orgels. Zo kom je nog eens ergens!
Mijn oren stonden nog niet helemaal naar minimal music, maar het was beslist interessant. Klaas had van tevoren al verteld dat er veel telwerk aan te pas kwam en inderdaad zag ik de beide organisten die ik in het vizier had allebei voortdurend prevelen. Ik neem trouwens mijn petje af voor de bespeelster van de sambabal, die zich bijna van een RSI verzekerde door hiermee zo’n 20 minuten lang in één constant ritme de maat te slaan. En haar naam stond niet eens in het programmaboekje! Die van de organisten wel en dat waren, behalve Klaas, Gijs Boelen, Matthias Havinga en Gerben Gritter.
Op de foto Matthias Havinga op het Verschueren-orgel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten