vrijdag 18 januari 2013

Voor de overlevenden

Nu Lennaert Nijgh zo in the picture is valt het op hoeveel mensen in mijn omgeving een band met hem hadden. De een kwam hem vaak tegen in De Oude Florijn, de ander zag hem regelmatig op straat wandelen, en heel wat collega's bleken bij hem in de straat gewoond te hebben en hoorden zijn brommertje dagelijks aantrappen of zelfs in hetzelfde huis te hebben gewoond. Of nee, dat was Boudewijn de Groot die in het huis van collega K. kwam wonen, maar daarover een andere keer wellicht meer.
Zelf heb ik geen enkele herinnering aan hem, ik heb hem bij mijn weten nooit over straat zien scharrelen, geen brommer horen pruttelen en in De Oude Florijn ben ik nog nooit geweest. Mijn dichtsbijste herinnering aan Lennaert Nijgh is een trouwkaart die in de personeelsvertrekken van boekhandel Coebergh hing waar ik in 1974 werkte. Zijn bruid, Anja Bak, bleek een ex-werkneemster van Coebergh te zijn en van Nijgh zelf had ik, schaam! toen zelfs nog nooit of zeer in de verte gehoord.
Dit alles wordt goedgemaakt met de expositie Voor de overlevenden in het Noord Hollands Archief. Daar hangen zijn platen, daar liggen zijn boeken, de opstellen uit zijn jeugd, zijn eerste typemachine, zijn manuscripten, vele foto's en krantenknipsels en als klapstuk zijn brommer! Erg leuk om alles eens goed te lezen en te bekijken en een blik in het verleden te werpen. En hier hangt ook de trouwfoto van Lennaert en Anja, die zo uit iemands huiskamer lijkt geplukt, dus, de cirkel wordt hier rondgemaakt: ik ben nu ook een beetje een kennis van Lennaert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten