woensdag 6 april 2016

3D belevenis

Met enige regelmaat kun je in de bieb kennismaken met Virtual Reality ofwel rondwandelen in een niet bestaande wereld. Vandaag stond er iemand in bieb Heemstede met een bril en een scherm. Erg leuk om even te mogen ervaren wat nu nog bijzonder is maar over een tijdje ongetwijfeld doodgewoon.
Met een grote zwarte bril op mijn neus laat de techneut me eerst even kennismaken met een wel heel neppe drie dimensionale wereld: een soort kinderboekillustratie met een knapperend kampvuurtje, een bos en wat lieve diertjes. Of ik nu naar beneden kijkt of opzij of naar boven, overal zit ik in het filmpje.
Het volgende filmpje is al heel wat realistischer: hier sta ik in een grote hal en ik hoor gedreun in de verte. Daar komt om de hoek een dinosaurus aanrennen, hij staat stil, briest naar me,ik deins bijna achteruit, zo realistisch is het, en de dino stapt vervolgens over me heen. Als ik omkijk zie ik hem wegrennen. Dan komt het spectaculairste filmpje: ik sta in New York op het Chrysler Building en voor me gaapt een afgrond. Meteen voel ik mijn handpalmen kleven. Gelukkig houdt de techneut mij voorzichtig vast, mocht de illusie me teveel worden. Je kunt, als je durft even over de rand van de afgrond kijken de diepte in.
Eén van de bezoekers weet te vertellen dat je met Virtual Reality van je hoogtevrees af zou kunnen komen. En zo zullen er ongetwijfeld talloze andere toepassingen bedacht worden.
Mocht je de gelegenheid krijgen om even zo'n bril op te zetten, doe het. De ervaring is bijna niet uit te leggen, die moet je zelf voelen. Om een hip kernachtig woord te gebruiken: gaaf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten